torsdag 23 maj 2013

Torsdagstema: Utomhus

Vad kan väl passa mig bättre än Fabrikens tema som är På utsidan. Tror att de flesta inläggen just nu handlar om hur det är på utsidan. Och så lär det vara ännu en tid framöver. För ho-ho vad det händer i trädgården. Alla växter tycks ha himla bråttom att blomma och sedan, ja, vissnar de. Varför denna brådska kan man tycka.

I alla fall är det i min kompost som det är nästan vackrast just nu. Ifjol kasta jag all utblommad förgätmigej där och nu blommar det förgätmigej i överflöd. Det liknar en grav tycker jag.
Brukar ni fundera på hurdan er grav skall vara? Eller är det bara jag, eh?

Jag tycker om att gå på gravgårdar därför att de är som stora, välskötta  trädgårdar. Kommer framförallt ihåg en gravgård i Estland som var väldigt stylig. Ingen sommarblomma så långt ögat nådde utan funkia nästan på alla gravar. Så snyggt.
Jag vill ha på min grav scilla på våren och sedan nån slags näva och på vintern granris.

Fast visst skulle det vara snyggt med förgätmigej också på en grav. Eller vad säger ni?



 Häcken blommar (Amelanchier spicata) frikostigt och jag har planterat kopparhäggmispel (Amelanchier leavis)  inne i häcken. Inte kanske det mest fiffigaste.
Men jag kommer ihåg att jag fundera att det skulle bli som en ensidig allé längs med vår gatsträcka.
Det blev inte så för att träden drunknar i häcken. De syns inte så bra. Häcken växer snabbare än träden. Men kanske om 10 år är det så som jag hade tänkt mig.

Men åh, vad kopparhäggmispel är vackert mot blå himmel.

Det blåste så tusan när jag fota
därför är det kanske lite suddigt.

Detta ljus kan jag inte få nog av.
Men ett frukostbord behöver vi.
Den lilla krukan är en död rosmarin, RIP.



5 kommentarer:

Livingroom sa...

Härliga sommarbilder du tagit. Tänk vad skönt att ha en plätt där ute där man kan sitta ..
Skickade mail åt dej ang bloggträffen, fick du det?
Ha en fin helg!

Klara sa...

oooooooo va fint

Klara sa...

o grattis

Livet på Sjögård sa...

Hej, jag hinner int på bloggträff tyvärr, (som du kanske märker :)). E ensam hemma med barnen och har tusen saker ogjorda :/ men hoppas på att träffa dej här nåttag, har sommarlov om 1 vecka så sen e de bara att träffas närsomhelst :)
Borde ev ha ditt nr kvar på telefon sen multasormitiderna... om int den ha försvunni kanske. Har du samma nr ännu som för en 8 år sen :)?

Linnéa sa...

Ingeborg; jo tack, jag fick ditt mail. Utan min lilla plätt på jorden skulle det vara så mycket tråkigare:)

Klara: tack så mycket.

Livet på Sjögård: Jo jag har samma telnummer och det skullle vara roligt att träffas.