söndag 26 maj 2013

Oh my God

Här har det festats. Och det har minsann funnits en orsak till det. Har återkommit till jorden efter att ha svävat nånstans bland molnen i flera dagar.

Jag kom in på Fria konstskolan. Och jag kan inte tro att det är sant. Jag blev så glad. Vet inte hur det blir i praktiken. Ifall jag ens kan börja. Som vanligt måste man ju tänka på pengar. Trååkigt.

Jag skrev tidigare att jag tycker att allt jag måla var dåligt. Jag hade stora svårigheter att få till det. Hur skall en tavla byggas upp? Hur skall motiven vara i förhållande till varandra? Hur skapar man en bild som upplevs tredimensionell?

Jag har aldrig sysslat med sånt. Mer har jag bara försökt lära mig hur färgerna blandas, vad som är varma och kalla färger, försöka att få det att likna, var är det ljus-mörker, skugga...

Nu behövde det inte alls likna. Viktigt att få det tredimensionellt, att få rör att se runda ut. Jag svor och måla, måla och svor. Jestas vad det är svårt.

Dessutom är jag inte van att måla mitt i stora Helsingfors med nyfikna "beundrare". Jag har varit jättetrött på kvällarna.

Men nu är det då över och jag kom in. Fatta.

Och nu tänker jag våga visa några av mina "konstverk".

Kolteckning. Har aldrig ritat med kol, det är roligt.
Konstig fabriksbyggnad

Akvarell.
En studie i ljus och skugga och ett försök att skapa rum.
Vad är längre bort, vad är i mitten och vad är längst fram?

10 kommentarer:

Bohemian Maggie sa...

GRATTIS!!! :D :D :D Voi härliga tider! Hoppas du har möjlighet att börjar!

Linnéa sa...

Tack.
Jag veeet, kan ej fatta det. Och jag vill ju börja.

smilla.ratata.fi sa...

Grattis, så roligt! Min syster har gått Fria Konstskolanocg trivdes väldigt bra, hoppas du har möjligehten att delta. Men innan det: njut av känslan av att ha kommit in!

Livet på Sjögård sa...

Grattis, så roligt att du slapp in :)

Linnéa sa...

Tack snälla ni.

Jenny -Mitt arkiv, inredning och pyssel sa...

Stort grattis till dig och hoppas verkligen du kan börja!

Klara sa...

firar mer senare igen ;) sakna liljorna dom va fina, gilla den lika mky som spåran i stan. De ju klart att du börjar, du kan ju leva på sätkä o havregrynsgröt ett år, å kom ti mej o äta hahahah. nej men de fixar du, de gör du ju alltid, natinati

Linnéa sa...

Oh, jag vill ju börja

Neppis sa...

Grattis så jättemycket! Är väldigt glad för din skull :)

Linnéa sa...

Tack Neppis.