fredag 10 maj 2013

Att skapa en lund

Jag bor i ett egnahemshusområde som är ett relativt nytt område. Alla husen är byggd på 2000 talet. Alla trädgårdar är ganska "nya".
Det tar ju så lång tid för att det skall bli det som man önskar sig. Tålamod är verkligen en bra sak att ha när det kommer till trädgård.

En sak med vår tomt är att vi har en ytte-pytteliten skog. Eller lund som jag hellre kallar den lilla biten till. Där är höga träd, ok hägg är kanske inte det finaste av träd men det får duga.

Nu på våren är den jättevacker men hägg som snart spricker ut i blomning och vitsippar (kolla min header, fotona är tagna från lunden).

Meningen är att det skall bli ett blommande hav under häggarna.

Igår var jag hela dagen ut i lunden och fixa ett golv så att jag kan ställa  lite trädgårdsmöbler där. Men det bästa som jag kom på var att jag kan ha bykstreck mellan trädstammarna.

Voila, så fick min lilla lund väggar på kuppen. Jag är så lycklig. Vad tycker ni?



Tycker det är så vackert med sprickfärdiga häggknoppar i förgrunden

Taget från en annan vinkel
I bakgrunden ser ni ungarnas skrytbygge,
en koja i tre våningar är inte fy skam. :)

6 kommentarer:

Bohemian Maggie sa...

Så mysigt du har det i din lund! Förresten, ordet lund är så vackert

Klara sa...

Va fint :) du har varit igång. Måst komma o inviga din lund nån dag, fint fint

Unknown sa...

Känner att det kommer att bli en riktig oas till sommaren.. härligt!

kram Nina

Linnéa sa...

Jo, jag tror att jag kommer att trivas där. Klorofyll är alltid bra för kroppen.

Inge sa...

Mysig lund. Hoppas bara att du inte får häggludd på kläderna.
Själv älskar jag sådana där "naturliga" trädgårdar och blommor. Här hemma har vi gulsippor, gullvivor, blåsippor,vårlök, blåbär och liljekonvalj som naturväxter. Och det är alltid sådan glädje på våren när de dyker upp och att på sommaren kunna plocka blåbär till frukostfilen.

Linnéa sa...

Hej Inge, trevligt att du titta in här. Våren är nog lundens storhetstid. Vilken lycka för dig att du har en så fin lund helt naturligt.
Och jo häggludd är så äckligt. Tur nog så kommer det ju inte så ofta.