tisdag 14 maj 2013

Fin-fina dagar

Vädret har ju verkligen varit fint, ingenting att klaga på. Lite vatten har det kommit så att det har börjat dofta ljuvligt friskt av jord och tillväxt.

För nu växer det så det knakar och mullrar i jorden. Opp, opp sa rabarberknopp. Och lökväxternas storhetstid är nu. Varje höst planterar jag så mycket som ryggen och plånkkan håller. Och det kommer jag att fortsätta med.

Tyvärr har också ogräset börja frodas. De är ju också växter.
Sanslöst vackert.
I ett torrt äppelträd klänger en daggros som nu har börjat grönska


Vänster: pionknopparna har hunnit ganska långt redan
Höger: funkia knopparna spränger verkligen jorden när det anländer. Maffiga och manliga växter.

Vänster: jag planterar mycket enligt hurdana blad. Blommorna är bara en del av växten.
Här ett lyckat bladmöte.


Vänster: jag köpte poetnarcisser men jag misstänker att de är nån variant.
För att riktiga poetnarcisser skall ha en mörkare ring kring den gula mitten.
Fast dessa doftar också gudomligt.
Höger: tulpaner och brustna hjärtan brister snart.

Vänster: bondpionen har redan knoppar. Blommar till först
Höger: en bladfavorit är Kaukasisk förgätmigej,
blommar nu som förgätmigej och efter blomningen blir det härlig bladmassa kvar.

5 kommentarer:

Liljas Corner sa...

Va mycket fint du har där i din trädgård. Min är så ny ännu, men om några år ska där nog finnas massor med lummig grönska och olika blad :)
Det är första gången jag har en chokladcosmos, men jag har också läst att den går att övervintra. Kanske jag testar i höst.

Linnéa sa...

Tack, min trädgård är nu 9 år.
Du har allt framför dig, framförallt att planera är så roligt.
I tankarna går ju allt lätt som en plätt:)
Testa med cosmosen, värt ett försök.

Randiga Tråden sa...

Vilka fina vårbilder.

Klara sa...

fina potatos;) sku pappa säga

Linnéa sa...

Tack, Randiga Tråden, både för kommentaren och komplimangen. :)