måndag 19 augusti 2013

Grönt är skönt

Voj nej att jag inte bor i Skåne eller Danmark eller nånstans där buxbom är härdigt. Jag skulle ha en buxbomsträdgård. Bara grönt. För det är så skönt OCH vackert. Vilsamt.
Äh, jag pratar nu bara igen. Det skulle hålla en halv dag så skulle jag börja längta efter blommor.

Fast visst är det vackert, vackert med endast gröna, lågmälda trädgårdar. Trädgårdar där formen är viktigast. Trädgårdar som ser så där designade ut.

Jag har i alla fall försökt få till gröna klot med björkspirea. Och det ser ganska bra ut ifall jag får säga det själv. Buxbom är det ju inte men det duger åt mig.

grönt är skönt
ser ni att jag försöker få gröna klot?
Lägg till bildtext

grönt är skönt.



2 kommentarer:

Magnus U sa...

Hej ja grönt är skönt.

Man måste gilla läget som Leif GW Person skriver i sina böcker. Alltså inte försöka med det som inte funkar utan göra det bästa av situationen och det har du minnsann lyckats med. Gröna klot har du. (och jag med snart:))
PS. Som trädgårdsmästare vet du att buxbom kan få nån slags sjukdom och bli bruna. Kan björkspirean bli brun eller är den härdigare?
Kanske du skapat en ny trend? Formklippta björkspirea.

Hej o hå från en aning sydligare breddgrader.

Linnéa sa...

hej Magnus U:
värst vad du är inkommen i trädgårdars gröna värld. Stämmer att buxbomen runt om i sydsverige får en svampsjukdom så de måste brännas bort för att smittan inte skall föras vidare. Det är en kulturkatastrof.

Björkspirean får fin höstfärg och tyvärr blommar den också med ganska "fula" blomklasar. Dessa brukar jag klippa bort för de passar inte alls.