onsdag 28 augusti 2013

Att skapa linjer, perspektiv och att strama upp

Jag har skrivit det tidigare och nu skriver jag det igen. Trädgårdar mår gott av att stramas till lite. Det får gärna vara hejvilt men det skall finnas gränser där också.

Att strama till trädgården går bra med betongplattor. Jag har använt mycket betongplattor. På så viss har jag skapat raka linjer och stigar att gå på i trädgården. Linjer som är långa och som delar upp trädgården. Som tar slut och på så sätt skapar perspektiv. Det blir fint.

Sedan att växterna tar lite för mycket plats så att man inte kan gå på sina smala betongstigar är en annan grej.

vänster: ok, ibland ser det lite hemlagat ut :) höger: ispoen väller ut så man knappt kan gå på stigen. Måste plantera om den längre in i rabatten. Till vänster om själva stigen finns min stolthet. En måbärshäck från sticklingar. Meningen är att den skall strama till ytterligare.
  


vänster: vår terass skapar fina linjer höger: härlig stig med backtimjan

Tillsammans med klot och någorlunda formklippta häckar som ytterligare stramar upp.

välklippt gräsmatta och häck som inte är klippt i år. Jag lever inte som jag lär.


Vill inte att det skall se platt ut. Vill skapa skuggspel. Ännu mer skuggspel
Nu är det jättebra tid att plantera. Marken är mjuk och våt. Allt brukar hinna rota sig före vintern.
M a o härliga tider.
Några dagar tills jag har en het date i Amsterdam. Oh, jee!

4 kommentarer:

Magnus U sa...

Hmm..

som sagt fin trädgård men MYCKET att sköta, tur att det inte är jag som går på alla fyra med baken i vädret och rensar och gallrar.
Jaaha en het date.. låter intressant alltså.

PS. Jag fick i går höra att van Gogh uttalas fan choch nånting i Holland och inte med hårda g;n. Jag pratade med en som är gift med en holländska från Amsterdam och han sade att hans fiance lärde sej svenska på 15 månader och att svenska tydlgen passar bra åt holländarna.

Hejs svejs

Klara sa...

Jaba daba duu ;)

svart vitt och rött sa...

Men jösses vilken fin trädgård! Härligt med plattorna, de olika växterna och de olika nivåerna! Härligt! Tusen tack för kommentaren och besöket inne på min blogg. På återseeende!

Linnéa sa...

Magnus U, javisst en het date är du med
klara, tjolahopp tjolahej

svart, vitt och rött, jaaa, på återhörande :)