tisdag 2 juli 2013

Life´s a bitch and then you die

Jag kommer ihåg min karl när vi skaffa hund. Hela familjen böna och bad (inklusive jag själv) att vi skulle ta den söta, lilla valpen till vår alldeles egna lilla valp. Alla lova, dyrt och heligt, att sköta hunden.
Han gav klokt med sig den gången med orden:
- kriget är inte förlorat endast detta slag.

Lustigt att han jämför vårt familjeliv med ett krig :)

I alla fall så säger jag motsatsen i mitt lilla privata krig mot sniglarna. Kriget är förlorat för länge sedan men jag ger mig aldrig.

Sniglarnas enda fiende är jag. Jag har stunder då jag vill ge upp men fortsätter.

Jag bara undrar finns det ingen klok professor som kan hitta på typ p-piller åt sniglar så det skulle sluta yngla av sig. P-piller i 25 kg:s påsar, tack, 3 påsar.

Annat trevligt idag då? Jag har slaktat, ursäkta beskurit, ett äppelträd ikväll.

En fin random bild på det.
Såhär fina afrikanska liljor hade jag ifjol, 2 st.
De är döda nu.

8 kommentarer:

Bara Sara sa...

Hej!
Jag hittade en snigelfälla på ICA igår.
Man gräver ner en plastburk i jorden och så fyller man den med öl, lägger på ett lock med små hål i och vips ska de krypa ner där och dö! Vet inte om det funkar än, dock….

Livet på Sjögård sa...

Fin header :)

Hatar ordet "snigel". Hatar även snigeln. Finns ingen nytta med snigeln, inte ens vår igelkott vid strandbastun äter sniglar. Eller måsarna, gässen eller mårdhundarnasom ibland springen över vår gård. Hmph.
Men har märkt att ju mindre ogräs det växer och destu kortare gräs vi har så hittar de ingenstans att skydda sig från solen så hah! åt er sniglar *visar fulfingret åt dem*

Livet på Sjögård sa...

Fin header :)

Hatar ordet "snigel". Hatar även snigeln. Finns ingen nytta med snigeln, inte ens vår igelkott vid strandbastun äter sniglar. Eller måsarna, gässen eller mårdhundarnasom ibland springen över vår gård. Hmph.
Men har märkt att ju mindre ogräs det växer och destu kortare gräs vi har så hittar de ingenstans att skydda sig från solen så hah! åt er sniglar *visar fulfingret åt dem*

Bohemian Maggie sa...

Hehe, jag älskar ditt sätt att skriva så rättfram och utan krusiduller och förfiningar. Aj till och med en trädgårdsmästare kan döda sin afrikanska liljor? Då känner jag mig lite lättare till mods, eftersom jag i egenskap av glad amatör alltid nu som då dödar eller iaf svälter ut mina krukväxter (pga glömska att vattna).

Magnus U sa...

Hej

Det finns ju alla typer av krig, religionskrig, krig p g a klantillhörighet, grannfejder etc. Så varför inte kämpa för familjefriden. Det är alldeles för många som kastar in handduken på tok för tidigt. I princip då första motgången kommer och man har kuckelikuckat färdigt. Det är kärlekens pilar och kanonkulor som kommer flygande då känslor och ideer kommer på kollisionskurs.

Du har väl inte förlorat kriget än, jämför med gerillakrig som pågått i årtionde, så fortsätt som PLO och IRA så kanske en dag vaknar du upp med en massa sniglar på gården med en vit flagga i handen. Eller en manifestation om att din gård är ett autonomt område som ingen snigel har att göra på.
Alternativt kan du förstås försöka träda på en liten kondom på dom små upphetsade jävlarna.

Finns det en bild på äppelträdet som du beskar?

Ha en bra sommar så kommer jag snart och njuter av den vackra trädgården i suset av en chardonney och tonerna av din zornaktigt vackra kvinnliga kropp.

M

Linnéa sa...

Hej Sara, den fälla fungerar säkert. Vet att sniglarna är förtjusta i öl, säkert värd att testas. Bara man inte faller i sin egen fälla.

Jo Sjögård, jag hatar också sniglar. Vi brukar försöka ha kort gräs men rabatterna och komposten. Mai Gott, det är som helvetet där. Jag mår illa.

Tack Maggie för komplimangen. Mina liljor blev också utan vatten. Vet du hur förbannad jag är på mig själv. Hur kunde jag låta detta hända. De var så vackra/dyra.

Magnus U, du skriver gudomligt. Jag har läst din kommentar om och om igen.

Klara sa...

håller med, magnus kommentar kan man läsa flera gånger o le, men jo p-piller till sniglar de sku va nåt ;)

Linnéa sa...

Hördu Klara, Magnus U är en naturbegåvning. Fuck the snigels.