tisdag 16 juli 2013

Krukodlingar

Det är jättefint med en massa krukor på terassen och en massa att vattna. Blommorna i krukorna vissnar genast ifall jag glömmer bort dem, öh.

För mig tar det nog en halv timme varje dag att vattna. Så mycket mera krukor skall jag nog inte ha. Bra att komma ihåg till nästa sommar.

Jag är ingen vän av sommarblommor. Alldeles för mycket pengar att satsa på nånting som bara håller en sommar. Jag har aldrig haft en hängampel, typ petunia. Till min karls stora sorg. Han tycker att det skulle vara så vackert men nånting riktigt pråligt, rikblommande vid vår yttertrappa.

Nå, bra karl reder sig själv så till morsdagen fick "jag" en hängpetunia, ljusröd, helt huge och alldeles förskräckligt vulgär i mitt tycke.

Men jag måste erkänna att jag har också köpt petunia, helt svarta. Tillsammans med rabatteternell blev det fint.
Usch, jag låter som en stilpolis. Vem är jag att säga att svarta petunior är finare än ljusröda?

I alla fall här kommer några av mina krukor:


"Svarta" petunior och rabatteternell
Vilken lössläppt livsglädje

Vänster: just denna dahlia har nog en ingenjör utvecklat. Vilken exakthet i minsta detalj
Höger: oregano och ett bi

En tant pelargon, isop och nån salvia
Snyggt? Tja...
I bakgrunden min flickas margaritha som hon fick när hon gick ut nian.

Månadssmultron i stor kruka
Jag tycker väldigt mycket om.
Tror att den här krukan också får övervintra i potatiskällaren.

vänster: mynta som jag G I L L A R.
mitten en klen och ledsen tomat
Höger: mitt fikonträd planterade tillsammans med kattmynta
Fikonträdet skall nog få ett eget inlägg

p.s det finns ej foton på den ljusröda petunian. Vill ni se den också?

Inga kommentarer: